Zakres działań logopedy
ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY:
1. Diagnoza i terapia wad wymowy i zaburzeń mowy występujących u dzieci.
2. Dbałość o kulturę słowa.
3. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
4. Pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, czytaniem i pisaniem.
5. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
6. Wspomaganie nauczycieli w działaniach wychowawczo - dydaktycznych poprzez podnoszenie ich wiedzy na temat skutków zaburzeń komunikacji.
7. Pomoc rodzicom - udzielanie rad i wskazówek do pracy z dzieckiem w domu.
NIEZBĘDNIK RODZICA:
W naszej szkole realizowane są bezpłatne zajęcia logopedyczne, które odbywają się przed lub po lekcjach dziecka. Zajęcia prowadzone są w gabinecie logopedycznym, który wyposażony jest w odpowiednie środki i pomoce dydaktyczne niezbędne do ich realizacji.
Na początku roku szkolnego przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne, które mają na celu ocenę mowy Państwa dzieci, w tym:
- stan i sprawność narządów mowy: warg, języka, podniebienia, ocena zgryzu;
- artykulację poszczególnych głosek (również w mowie spontanicznej);
- umiejętności komunikacyjne, np. opowiadanie historyjki, dialog;
- słuch fonematyczny;
- nadawanie i rozumienie mowy;
- jakość foniczną wypowiedzi, m. in.: tempo mówienia, fonacja, oddychanie.
Badanie to pozwala wyłonić dzieci potrzebujące pomocy logopedy. Jeśli Państwa dziecko ma problemy z mówieniem zostaną Państwo o tym poinformowani na piśmie i poproszeni o spotkanie. Wyłącznie rodzice/opiekunowie prawni dziecka kontaktują się z logopedą szkolnym celem uzyskania informacji nt. udzielanej przez terapeutę formy pomocy, przebiegu terapii, przeprowadzenia wywiadu logopedycznego, podpisania zgody udziału dziecka w zajęciach oraz ustalenia terminów prowadzonych zajęć (dla dzieci objętych terapią logopedyczną). Każde dziecko będące uczniem Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Lubochni może otrzymać pomoc logopedyczną.
Rodzice uczniów kontynuujących udział w zajęciach zostają poinformowani o terminie spotkań z logopedą pisemnie.
PAMIĘTAJCIE PAŃSTWO, że jedynie systematyczne uczęszczanie na zajęcia logopedyczne i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy Waszych pociech. W razie wątpliwości lub problemów prosimy o kontakt, chętnie służymy pomocą.
REGULAMIN UCZĘSZCZANIA NA ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE:
Zajęcia logopedyczne odbywają się co tydzień i trwają 20min.
- W zajęciach mogą brać udział tylko dzieci zdrowe, tzn. bez kataru, kaszlu, gorączki, bólów głowy, brzucha, chorób zakaźnych, itp.
- Dzieci przynoszą na zajęcia zeszyt ćwiczeń wraz z odrobioną/wykonaną pracą domową.
- Rodzice zobowiązani są do regularnego i konsekwentnego stosowania się do zaleceń logopedy.
- Udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie systematyczności ćwiczeń, aż do całkowitego opanowania materiału programowego niezbędnego do całkowitej korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy.
- Dwie nieusprawiedliwione nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń logopedy powoduje skreślenie z listy dzieci uczęszczających na zajęcia i objęcie terapią następnego dziecka z listy dzieci oczekujących w kolejce.
ETAPY TERAPII:
I etap - przeznaczony jest dla dzieci z rozległymi wadami i zaburzeniami mowy oraz dzieci, u których oprócz wad i zaburzeń mowy występują inne deficyty.
Etap ten pełni rolę przygotowawczą do właściwej terapii logopedycznej poprzez:
- stymulację procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i wykonawczych
- pracę nad systemem leksykalnym
- pracę nad słuchem awerbalnym
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
- usprawnianie funkcji oddechowych , emisyjnych , fonacyjnych
- pracę nad świadomością fonologiczną
Każde zajęcia są zaplanowane i realizowane w określonym celu w/g wcześniej opracowanego dla każdego dziecka indywidualnego planu terapeutycznego.
II etap - przeznaczony jest do pracy z dziećmi z wadami wymowy oraz dziećmi z rozległymi zaburzeniami, które przez wstępną stymulację logopedyczną zostały przygotowane do pracy nad systemem fonetycznym. W tym etapie pracy duży nacisk kładzie się na różnicowanie i doskonalenie słuchu fonemowego i fonologicznego oraz na wywołanie brakujących głosek.
Stosownie do rozmiaru wady wymowy lub zaburzenia mowy dziecko musi być zapoznane z niektórymi lub wszystkimi głoskami naszego języka i ich artykulacyjnymi układami. Rzetelne przeprowadzenie indywidualnego planu terapeutycznego tego okresu przygotowuje dziecko do późniejszej pracy na wyrazach, grupach dwuwyrazowych, zdaniach, samodzielnej artykulacji kontrolowanej i niekontrolowanej i stwarza możliwości słuchowego różnicowania głosek oraz ich zapisu.
III etap - przeznaczony jest do pracy reedukacyjnej w zakresie poprawy tempa i techniki czytania i pisania z zastosowaniem reguł ortograficznych.
Postępowanie logopedyczne uwzględnia całościowo rozwój dziecka i oddziaływanie na wszystkie funkcje, które łączą się z mową. Zasady postępowania logopedycznego zbliżone są do praw spontanicznego rozwoju mowy. Same zajęcia zawierają różnorodne i ciekawe dla dziecka formy uwzględniające czynniki: relaksacyjne, odprężające i mobilizujące dziecko do dalszych wysiłków. Wykorzystanie komputera podczas zajęć jest bardzo pomocne. Komputer jest przydatny w treningu czytania i pisania, usprawnianiu funkcji percepcyjno - motorycznych, sprawdzaniu poprawności zapisu, a także przy korygowaniu popełnianych błędów. Technika komputerowa jest tutaj wspaniałym narzędziem wspomagającym pracę logopedy.
WARTO PRZECZYTAĆ:
"12 przykazań logopedycznych"
"Kiedy należy udać się do logopedy"
"Gimnastyka buzi i języka na wesoło"
"Jak motywować dziecko do utrwalania prawidłowej wymowy"