Drodzy uczniowie!
Drodzy uczniowie!
Z uwagą i niepokojem śledzimy informacje na temat koronawirusa, decyzje władz, wytyczne służb sanitarnych. Tym, co najbardziej obecnie może nas niepokoić jest nieprzewidywalność. Nikt z nas nie potrafi przewidzieć, co przyniesie jutro.
W czwartek zaskoczyła nas wiadomość o tym, że w naszej szkole pojawił się pierwszy przypadek zachorowania i w związku z tym – niektórzy z nas będą musieli profilaktycznie spędzić kilka najbliższych dni w domu, ucząc się zdalnie. W waszych oczach widziałam smutek, lęk, obawę, złość i łzy – uczucia, których doświadczamy w sytuacjach trudnych.
OK jest bać się w takiej sytuacji, jest to zrozumiałe, ale pamiętajmy, że jest to sytuacja przejściowa.
Co możemy zrobić, aby oswoić lęk, zadbać o swoje bezpieczeństwo i swoje samopoczucie? Oto kilka wskazówek:
- Zaobserwuj swój lęk – dajmy sobie prawo do wszystkich emocji, które odczuwamy, bo każda z nich ma swoje uzasadnienie. Lęk jest czymś normalnym. To raczej brak niepokoju byłby osobliwy.
- Uświadom sobie rolę lęku – pamiętaj, strach i lęk to emocja bardzo pomocna w sytuacjach zagrożenia, ponieważ motywuje nas do zadbania o bezpieczeństwo swoje i bliskich.
- Odróżnij lęk produktywny od bezproduktywnego – „produktywny” to ten dobry lęk, motywujący nas do działań zapewniających bezpieczeństwo i dobrostan, prowadzi do pożądanych zachowań, np. stosowania zasad higieny, unikania zbędnych kontaktów z innymi ludźmi. Lęk „bezproduktywny” to „martwienie się dla samego martwienia”. Pogarsza on nasze samopoczucie i obniża naszą energię do działania. Im dłużej snujemy „czarne scenariusze i nakręcamy się”, tym bardziej mamy wrażenie, że są one prawdopodobne, a to sprzyja nasilaniu lęku.
- Zaakceptuj niepewność – przyjmij i zaakceptuj, że w życiu nie na wszystko mamy wpływ, nie wszystko możemy przewidzieć i kontrolować. Zadbaj o to, żeby koncentrować się na tym, na co masz wpływ. Minimalizuj ryzyko.
- Dawaj i przyjmuj wsparcie – mów bliskim o swoich emocjach i słuchaj tego, co oni chcą przekazać. Nie rób z koronawirusa jedynego tematu rozmowy.
- Przyjmij postawę życzliwości – staraj się zrozumieć emocje innych, ale też z życzliwością i wyrozumiałością podchodź do własnych. Postaraj się radzić sobie z trudnościami za pomocą humoru, ponieważ dowcip pozwala na rozładowanie napięcia. Staraj się traktować innych tak, jak chciałbyś być traktowany. Dzięki temu poczujesz się lepiej i Ty, i osoby w Twoim otoczeniu.
- Poszukaj wsparcia w kryzysie – jeśli przeżywasz emocje, z którymi kompletnie sobie nie radzisz poszukaj wsparcia u wychowawcy, pedagoga czy psychologa szkolnego. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Człowiek zwykle adaptuje się do nowej sytuacji około 2-3 tygodni. Pamiętajcie, że należymy do gatunku, który ma niezwykłe zdolności adaptacyjne. Stawiliśmy już czoła wielu kryzysowym sytuacjom. Obecnie również bądźmy odpowiedzialni i stosujmy się do zaleceń bezpieczeństwa. Będzie dobrze!
Pedagog szkolny
Sylwia Półtorak